Beleidsanalyse en regionale positionering

Beleidsanalyse

Gemeente Rucphen heeft verschillende vormen van beleid. Dit beleid bestaat uit ambities, doelstellingen, maatregelen, regels en afspraken die soms voor de gehele gemeente gelden, of soms voor een specifiek deelgebied. Dit kunnen beleidsdocumenten zijn die gaan over een specifiek thema of sector, bijvoorbeeld parkeren. Of die gaan over breder beleid en over meerdere onderwerpen. Bijvoorbeeld de woonvisie waarin het naast woningen ook gaat over (mantel)zorg en huisvesting van arbeidsmigranten. In de eerste stap naar de Omgevingsvisie 2.0 voor gemeente Rucphen zijn al deze beleidsstukken verzameld en bekeken. Op deze manier ontstaat een compleet beeld van het huidige vastgestelde beleid, de nulsituatie. Dit vormt de basis voor Omgevingsvisie 2.0. Dit beleid is vervolgens in een kaart gezet. De kaart en de legenda hieronder laten dus al het bestaande beleid voor de gemeente zien, op lokaal, provinciaal en regionaal niveau. Voorbeelden daarvan zijn:

  • De visie Vrijetijdseconomie

  • Het militair terrein in de Rucphense Bossen zoals aangewezen in het Bestemmingsplan

  • Cultuurhistorisch waardevolle gebieden uit de Cultuur Hisorische Waardenkaart

  • Het Natuurnetwerk Brabant, overlappend met de Rucphense Bossen, uit het Natuur Beheersplan.

  • Zoekgebieden voor wind en zon uit de Regionale Energiestrategie.

Voor een totaaloverzicht van al het beleid, kun u ook het volgende document bekijken.

Overslaan: Interactieve content (iframe)

De interactieve content hieronder is mogelijk niet toegankelijk.

Voor het grondgebied van Rucphen geldt veel beleid op provinciaal, regionaal en lokaal niveau. De kaart met al het beleid is dus erg druk. Daarom is ervoor gekozen ook drie deelkaarten te maken per ambitie. Deze zijn hieronder .

Overslaan: Interactieve content (iframe)

De interactieve content hieronder is mogelijk niet toegankelijk.

Regionale positionering

Om de positie van de gemeente Rucphen in de regio en de samenhang tussen de verschillende deelgebieden binnen de gemeente beter te duiden is een SWOT-analyse uitgevoerd.

Een SWOT analyse: De letters S, W, O en T staan voor de Engelse begrippen Strengths (Sterktes), Weaknesses (Zwaktes), Opportunities (Kansen) en Threats (Bedreigingen). Een SWOT is een veelgebruikte methode om inzichtelijk te krijgen wat er goed is in de gemeente Rucphen. Maar het is ook een methode om (toekomstige) uitdagingen en ontwikkelingen in beeld te brengen. Daarnaast geeft de methode inzicht in waar de kansen liggen voor de gemeente. Zo kan gemeente Rucphen gerichter inspelen op deze kansen door hier haar beleid op af te stemmen. Voorbeelden zijn:  

  1. Sterktes: Recreatieve- en economische trekpleisters: Rucphen heeft veel mogelijkheden voor recreatie en toerisme, ook door de gunstige ligging nabij Vlissingen – Antwerpen - Rotterdam. Trekpleisters zijn Snowworld, De Binnentuin, Rucphense bossen en het buitengebied. Ook het in de buurgemeente gelegen vliegveld Breda International Airport is belangrijk. Het Industrieterrein Nijverhei is daarnaast het economische hart van het midden- en kleinbedrijf (MKB). Bereikbaarheid met auto is goed door de ligging aan, en (4) aansluitingen op, de A58. Daarnaast zijn er voldoende (maatschappelijke) voorzieningen. Iedere kern heeft een gemeenschapshuis, een basisschool, er zijn veel sportvoorzieningen. Ook is er een gezonde financiële situatie in de gemeente Rucphen, zoals bevestigd in de benchmark (zie hiervoor ook het rapport van Hiemstra & de Vries).

  2. Zwaktes: Verkeersveiligheid: in diverse dorpskernen binnen de gemeente staat de verkeersveiligheid onder druk door o.a. sluipverkeer en hard rijden. Ook de lokale economie en woningmarkt wordt als zwakte gezien. Rucphen is niet direct aantrekkelijk voor bedrijven vanwege beperkte kennis, ervaring en arbeidsplaatsen. Ook sluit de woningmarkt onvoldoende aan op de behoefte van woningzoekenden, wat leidt tot woningtekort voor specifieke doelgroepen en daardoor stijgende woningprijzen. Daarnaast is de vergrijzing in de gemeente Rucphen stevig. Het onderwijsniveau is relatief laag, er zitten relatief veel inwoners in de bijstand zitten en relatief veel jongeren jeugdhulp krijgen (Hiemstra & de Vries).

  3. Kansen: een mooie kans ligt er op het bijdragen aan regionale beleidsprogramma’s zoals de RES en Transitievisie Warmte. Want de warmte uitwisseling vanuit de skihal van Snowworld kan de energietransitie helpen. Op dit vlak kan de gemeente zelfs ook de samenwerking met België Daarnaast ligt er een kans voor het faciliteren van moderne en gezonde manieren van mobiliteit.  Door de aanleg van nieuwe fietsverbindingen tussen dorpen en omliggende gemeenten. Een andere kans ligt er op het aantrekken, ondersteunen en benutten van bedrijven als middel om de werkgelegenheid en het welzijn van de gemeenschap te vergroten (Hiemstra & De Vries). Zoals bedrijfsuitbreiding op Nijverhei.

  4. Bedreigingen: Klimaatverandering: door de toenemende kans op wateroverlast, verdroging, hittestress en afnemende biodiversiteit zijn bodem en water kwetsbaar. Daarnaast heeft de gemeente Rucphen te maken met sterk stijgende kosten in het sociaal domein, met name bij de jeugdzorg. De gemeente is hierbij ook afhankelijk van regionale samenwerking (Hiemstra & de Vries.

De beleidsanalyse en de SWOT-analyse helpen om een beter beeld te vormen van de gemeente Rucphen.