Beleidsanalyse en regionale positionering

Beleidsanalyse

Gemeente Rucphen heeft verschillende vormen van beleid. Dit beleid bestaat uit ambities, doelstellingen, maatregelen, regels en afspraken die soms voor de gehele gemeente gelden, of soms voor een specifiek deelgebied. Dit kunnen beleidsdocumenten zijn die gaan over een specifiek thema of sector, bijvoorbeeld parkeren. Of die gaan over breder beleid en over meerdere onderwerpen. Bijvoorbeeld de woonvisie waarin het naast woningen ook gaat over (mantel)zorg en huisvesting van arbeidsmigranten. In de eerste stap naar de Omgevingsvisie 2.0 voor gemeente Rucphen zijn al deze beleidsstukken verzameld en bekeken. Op deze manier ontstaat een compleet beeld van het huidige vastgestelde beleid, de nulsituatie. Dit vormt de basis voor Omgevingsvisie 2.0. Dit beleid is vervolgens in een kaart gezet. De kaart en de legenda hieronder laten dus al het bestaande beleid voor de gemeente zien, op lokaal, provinciaal en regionaal niveau. Voorbeelden daarvan zijn:

  • De visie Vrijetijdseconomie

  • Het militair terrein in de Rucphense Bossen zoals aangewezen in het Bestemmingsplan

  • Cultuurhistorisch waardevolle gebieden uit de Cultuur Hisorische Waardenkaart

  • Het Natuurnetwerk Brabant, overlappend met de Rucphense Bossen, uit het Natuur Beheersplan.

  • Zoekgebieden voor wind en zon uit de Regionale Energiestrategie.

Voor een totaaloverzicht van al het beleid, kun u ook het volgende document bekijken.

Overslaan: Interactieve content (iframe)

De interactieve content hieronder is mogelijk niet toegankelijk.

Voor het grondgebied van Rucphen geldt veel beleid op provinciaal, regionaal en lokaal niveau. De kaart met al het beleid is dus erg druk. Daarom is ervoor gekozen ook drie deelkaarten te maken per ambitie. Deze zijn hieronder .

Overslaan: Interactieve content (iframe)

De interactieve content hieronder is mogelijk niet toegankelijk.

Regionale positionering

Om de positie van de gemeente Rucphen in de regio en de samenhang tussen de verschillende deelgebieden binnen de gemeente beter te duiden is een SWOT-analyse uitgevoerd.

Een SWOT analyse: De letters S, W, O en T staan voor de Engelse begrippen Strengths (Sterktes), Weaknesses (Zwaktes), Opportunities (Kansen) en Threats (Bedreigingen). Een SWOT is een veelgebruikte methode en helpt ons om inzichtelijk te maken wat er goed is in de gemeente Rucphen. Het is ook een methode om (toekomstige) uitdagingen en ontwikkelingen in beeld te brengen. Ten slotte helpt de analyse ons om te zien waar onze kansen liggen. Gemeente Rucphen kan bewust inspelen op deze kansen, door haar beleid hier op af te stemmen. Uitkomsten van de analyse zijn:  

  1. Sterktes: Recreatieve- en economische trekpleisters: Rucphen heeft veel mogelijkheden voor recreatie en toerisme. Dit komt ook door de gunstige ligging nabij Vlissingen, Antwerpen en Rotterdam. Enkele trekpleisters zijn bijvoorbeeld Snowworld, De Binnentuin, Rucphense bossen en het buitengebied. Daarnaast is ook vliegveld Breda International Airport (gelegen in onze buurgemeente) een kracht voor Rucphen. Op het gebied van werkgelegenheid is Industrieterrein Nijverhei het economische hart voor middelgrote- en kleine bedrijven (MKB's). Er is een gezonde financiële situatie in de gemeente Rucphen, zoals bevestigd in de benchmark (zie hiervoor ook het rapport van Hiemstra & de Vries). Bovendien is de autobereikbaarheid van de gemeente goed door de ligging en de (4) aansluitingen op de A58. Ten slotte zijn er voldoende (maatschappelijke) voorzieningen. Iedere kern heeft een gemeenschapshuis, een basisschool, er zijn veel sportvoorzieningen. 

  2. Zwaktes: Verkeersveiligheid: in diverse dorpskernen staat de verkeersveiligheid onder druk. Dit komt o.a. door sluipverkeer en hard rijden. Ook de lokale economie en woningmarkt zijn zwaktes. Rucphen is niet direct aantrekkelijk voor bedrijven vanwege beperkte kennis, ervaring en arbeidsplaatsen. Ook sluit de woningmarkt onvoldoende aan op de behoefte van woningzoekenden, wat leidt tot woningtekort voor specifieke doelgroepen en stijgende woningprijzen. Ook is er in de gemeente een stevige vergrijzing. Daarnaast is het onderwijsniveau is relatief laag, zitten er relatief veel inwoners in de bijstand en krijgen relatief veel jongeren jeugdhulp (Hiemstra & de Vries).

  3. Kansen: Er ligt een mooie kans in het bijdragen aan regionale beleidsprogramma’s zoals de RES en Transitievisie Warmte. De warmte-uitwisseling vanuit de skihal van Snowworld kan de energietransitie namelijk helpen. De gemeente kan hiervoor zelfs samenwerken met België. Daarnaast ligt er een kans bij het faciliteren van moderne en gezonde manieren van mobiliteit, bijvoorbeeld door de aanleg van nieuwe fietsverbindingen tussen dorpen en omliggende gemeenten. Een andere kans ligt bij het aantrekken, ondersteunen en benutten van bedrijven, als middel om de werkgelegenheid en het welzijn van onze inwoners te vergroten (Hiemstra & De Vries). Een voorbeeld hiervan is bedrijfsuitbreiding op Nijverhei.

  4. Bedreigingen: Klimaatverandering: hierdoor is er een toenemende kans op wateroverlast, verdroging, hittestress en afnemende biodiversiteit. Dit maakt ook de bodem en het water kwetsbaar. Daarnaast heeft de gemeente Rucphen te maken met sterk stijgende kosten in het sociaal domein, met name bij de jeugdzorg. De gemeente is hierin afhankelijk van samenwerkingen met de regio (Hiemstra & de Vries).

De beleidsanalyse en de SWOT-analyse helpen om een beter beeld te vormen van de gemeente Rucphen.